En sunnere hverdag – ihvertfall noen hverdager

pasta-med-tomatsaus-og-grønne-linserJanuar er måneden der så mange skal gjøre ting bedre, lurere, sunnere osv.

For mange er det ensbetydende med å ta bort alt de synes er godt. Det er en vanlig måte å tenke på, vi setter oss liksom litt i offer-rollen. Som jeg har skrevet tidligere, så er dette en dårlig plan.

 

Snu det rundt:

Fokuser på å lage sunnere mat kun de dagene du ikke vet hva du skal lage

For eksempel: Pleier du å ha en dag i uken der du spiser frossenpizza, skift det ut med noe sunt som er lett å lage. Spagetti og kjøttdeig, ferdigmat, posesuppe, takeaway er heller ikke middager fulle av næring. Om en skifter ut disse måltidene med noe mer sunt, har en kanskje tatt «verstingene» i kostholdet.

 

Her er noen enkle middager som jeg har lagt ut tidligere. Dette er middager som krever lite av ingredienser, og ingrediensene kan kjøpes ukesvis på forhånd. Det er greit å ha noen slike middager lagret.

Merk at dette er anbefalinger på de enkleste rettene som er fortest å lage, uten bruk av ferskvarer. Slik at det er ting du kan ha lagret over tid hjemme.

 

Pasta med spinat og tomat

Dette er den enkleste retten i vårt hus. Krever ingen ferske råvarer. Kun tomater, men vi vet at tomater kan holde seg i ukesvis i kjøleskap (selv om vi kanskje ikke liker den tanken…)

 

Spagetti med tomatsaus og linser

Her trenger du friske eller hermetiske tomater, løk, linser og parmesan. Alt kan lagres i en halv evighet.

 

Wok med egg og nudler

Nudlene kan erstattes med ris. Brokkoli kan utelates. Da er du tilbake til ingredienser som holder seg over lang tid.

 

Ovnsbakte grønnsaker med omelett med spinat

Kutt ut spinaten om du ikke har. Det er greit å ha noen rotgrønnsaker liggende, for de kan brukes i denne retten, og i supper. De holder seg lenge. Ulempen med denne retten er at grønnsakene skal ha litt tid i ovnen.

 

puy-linsesuppe-2Så har en jo supper…. Der er det så mange varianter. Supper lager en med de ingrediensene en har, ikke vær så opptatt av å følge oppskriftene til siste detalj. Supper blir ofte bedre dag nr 2, så dette kan gjøres klar en og to dager i forveien. Jeg lager ofte mat når ungene spiser kveldsmat. Det er sosialt og effektivt – en vinnende kombinasjon. Frustrasjon over barn blir byttet ut med god tid til det vi holder på med.

 

Puy linsesuppe

Skift ut eller kutt ut neper om det ikke er sesong.

 

Grønnsaksuppe med “nok mat”

Lag med det du har. Om du mangler krydder eller grønnsaker, bruk det du har.

 

Spikersuppe

Her har jeg vel dratt den så langt det går i forhold til begrensede ingredienser. Men den er god!

 

Jeg anbefaler å velge ut et par retter, kjøpe inn ingrediensene til dem, og dra dem frem en av de dagene der du ikke vet hva dere skal ha til middag.

En veggis-dag i ny og ne gjør både bra for kroppen – og for miljøet i form av ressursbruk. Med andre ord en middag fylt av god samvittighet.

Lykke til!

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*