Hva skjer når en begynner på Iyengar yoga?

Denne lille opplistingen er basert på mine egne erfaringer, men også fra historier og tilbakemeldinger fra mange av våre elever. Og dette er bare noe!

 

Vondt forsvinner

Det kan gå veldig kort tid før en kjenner at plagen en kommer med, blir bedre. For noen tar det lenger tid, men som regel kommer første forbedring veldig raskt.

 

Nedstressingvir-2-2-3

En har gjerne gått på yoga for å stresse ned. Andre har gjerne begynt på yoga for å eksempelvis få en bedre rygg. Før eller senere vil en kjenne hvor nedstressende yoga er. Det sniker seg gjerne inn mot slutten av timen, eller i enkelte øvelser. Her er det noen som nesten får panikk; en er ikke vant med å føle seg så avslappet, og en blir redd for om en sovner. Ingen krise – du er i tilfelle ikke den eneste. Og en blir fort vant til den gode følelsen.

 

Bedre prestasjoner i andre aktivitetsformer

Hvis en driver med annen idrett, så vil en kjenne seg mer bevegelig etter å ha begynt med Iyengar yoga. Og er du eksempelvis en av dem som får kramper, så vil disse mest sannsynlig avta eller forsvinne når en begynner med Iyengar yoga. En elev sa at etter to ganger på yoga, merket han stor forskjell da han skulle skifte dekk på bilen. Etter TO ganger!

 

Bedre konsentrasjon i hverdagen og i stress-situasjoner

En merker at yoga-snakket som læreren sa på time, kan brukes i hverdagens vanlige – og stressede situasjoner. DET er et fantastisk verktøy.

 

”Med vondt skal vondt fordrives»parivrtta-trikonasana-2

Dette er litt lenger inn i løpet. Da har en blitt mer kjent med øvelsene, og ”opplegget” med å kombinere konsentrasjonsevne, oppmerksomhet, og fysisk utfordring. Når dette kan kontrolleres; kan en gå mer drastisk til verks i vondter, og her gjelder ordtaket “Med vondt skal vondt fordrives”. Det gjelder når vi vet hva vi gjør, og at det vi gjør er greit og konstruktivt.

 

Fremgang

En ser fremgang både i form av fysiske endringer, og hvordan en klarer å konsentrere seg om det en gjør. Dette vil fortsette så lenge man går regelmessig, og på grunn av den systematiske måten vi går til verks. Dette medvirker også til..

 

Mestringsfølelse

Iyengar yoga er perfekt for å oppleve mestringsfølelse! Når en får noe nytt til, får en mestringsfølelse, og en får selvtillitt. Dette er fantastisk. Mestringsfølelse kan være hverdagskost for barn og unge, men dette er litt vanskeligere tilgjengelig når en blir eldre. Men allikevel viktig! Da er det bra at en har Iyengar yoga.

 

Lykkefølelseuttita-parsvakonasana-1

Iyengar yoga er en gjennomarbeidet yogaform, og vi kan bli glade av å gjøre Iyengar yoga! Det er fordi yogalæreren vet hva som skal beveges hvor, og hvordan dette påvirker kroppen, tankene og nervesystemet.

 

I hvilken rekkefølge disse effektene kommer, er forskjellig fra person til person.

 

Men de kommer! Det mener ihvertfall jeg, basert på egne erfaringer, og av å undervise i mange år.

Velkommen til oss: www.yogayoga.no

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*