Å være avslappet kan være mye forskjellig – og kan læres på mange forskjellige måter

Å gjøre Iyengar yoga er å lære stresse ned, tenke klart og bli sterk.

Å være avslappet er ikke en ting

Å tenke klart er ikke en ting

Å være sterk er ikke en ting

Vi har alle mange innarbeidede mønstre. Med alderen kan vi tendere å få mer og mer rigide mønstre. Vi kan også få begrensninger i mønstre pga stillesitting, og med ensrettet og/eller mye trening.

Når vi går ut fra mønstre opplever vi noe nytt.

Når vi gjør Iyengar yoga søker vi å gå ut av våre vante mønstre.

For å lage nye mønstre, og å vekke opp glemte mønstre.

 

Stresse ned

Foto Siv Sivertsen

Kanskje yogaen for deg gir en opplevelse av å være avstresset.

Med trening er det mulig å ta med den tilstanden til andre ganger i livet sitt.

Det finnes utallige metoder for å stresse ned. Det jeg synes er fantastisk med Iyengar yoga, er at man skal ikke «tenke seg til» en tilstand, eks å være nedstresset. Vi gjør praktisk arbeid gjennom kroppen, og effekten kommer.

 

Tenke klart

Kanskje yogaen er for deg er å tenke klart.

Iyengar yoga er fantastisk trening for konsentrasjon. For å styrke – åpne – gi slipp trengs det konsentrajon, og evne til å fokusere på bestemte områder over tid.

Vi får utfordret vår fokus, og vi får lov å trene den opp. Belønningen kommer raskt (noe hjernen vår liker) med at en får en følelse av mestring, velvære og avspenning når en kommer til nye (eller gamle og glemte) plasser i kroppen.

 

Styrke

Kanskje yogaen for deg er trening.

Yogaen skal gjøre kroppen klar til å være rolig, nøytral. Slik at vi kan oppleve stillhet. For at dette skal skje, går yogaen ut på å lage sirkulasjon i mange plasser i kroppen, styrke svake muskler, avlaste overbelastede muskler, strekke stive muskler. I tillegg fokuserer vi på å slippe. Vi øver på avspenning og nedstressing i en rekke konkrete teknikker.

Da bedres sirkulasjonen, kroppen blir nøytral, og vi kan bli kvitt vondter.

Målet er overskudd.

Da kan vi bruke våre ressurser på andre ting (hjelpe andre?),

i tillegg vil vi oppleve å være avstresset mer og mer i det daglige.

 

Når en gjør Iyengar yoga over tid setter en større og større pris på nyansene. Fordi utslagene er så store.

Jo mer vi gjør, jo dypere vi graver, jo mer sirkulasjon skapes.

Vår vei til å stresse ned – tenke klart – bli sterk – er en praktisk vei.

Velkommen til oss – om du har lyst å ta denne veien.

 

«Yoga is meditation in action»

BKS Iyengar

 

YogaYoga 2.0 med kurs starter mandag 31. august. Vi håper du vil være med!

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*