De små forandringene teller mest

De fleste har et ønske om å forbedre seg. Hvorfor må man alltid ønske å forbedre så mye? Hvorfor setter man seg så høye mål at de ikke er mulige å oppnå?

Fordi man EGENTLIG ikke ønsker å forbedre seg? Eller fordi man ikke kjenner seg selv?

Det sies at det tar tre uker før kroppen har tilvennet seg til en ny vane.

Det er mer kraft i «jeg er en sunn person» enn «shit, jeg MÅ få av minst 4 kg før sommeren».

En kjent suksessfaktor er å gi seg selv et langsiktig mål.

vassdalseggi_4

Vassdalseggi

Eksempelvis:

  • Jeg er en sunn person.
  • Jeg er en person med masse energi.
  • Jeg er en glad person.

Deretter må man se på hvordan man skal bevege seg i riktig retning.

En er ikke lik naboen sin. Og det skal man ikke være. Så hvis man ønsker å endre livet sitt, skal man gjøre det i forhold til sine egne forhold.

Er du en person med en forutsigbar jobb, både arbeidsoppgaver og regularitet, så har du andre rammebetingelser enn en person som jobber skiftarbeid. Kanskje personen med forutsigbar jobb blir mer sliten enn personen som jobber skiftarbeid. Dette skulle man ikke tro ut fra et «belastningsperspektiv». Men vi er forskjellige, og det skal vi være.

Den ene er ikke bedre enn den andre, vi er bare forskjellige. Problemene oppstår når vi tror at vi kan forvente det samme av alle folk.

På samme måte, er vi forskjellige når vi skal gjøre forandringer i livene våre. For å fortsette med stereotyper; ytterkantene kan være de som ønsker å forandre hele livet sitt; kosthold, rytme, vaner, venner, garderobe. I andre enden har man folk som har nok med å endre fargen på badehåndkle til blå fra grønn. Hvem lykkes? Det kan vi ikke si.

De som klarer å gjøre små forandringer, over tid, gjør det nok på den sunneste måten. Ayurveda sier det tar tre uker før kroppen har tilvennet seg en ny vane. Om du da «sprekker» før denne tiden, kan det både tyde på at forandringene har vært for store – OG at de ikke har hjulpet deg til det bedre.

Å implementere små forandringer kan gi gode resultater. Innfør små forandringer, en av gangen, kanskje med 2 mnd mellomrom. Tenk så store forandringer det vil bli på et halvt år, et år, og et par år. Mye større enn om man gjorde et stort skippertak. Da er sannsynligheten for fiasko stor.

Tenk deg som et hus: Du har lyst til å pusse opp, og stikker på obs bygg. Du kommer hjem med et trailerlass med nytt toalett, dusj, fliser, parkett, lister, gipsplater, sparkel, hobbyplater til hyller +++. Du har selvsagt ikke plass til å lagre dette inne, så det som ikke blir ferdig, blir liggende ute og sakte men sikkert blir ødelagt, og derfor mister sin effekt. Alternativt er å kjøpe litt av gangen, pusse opp, og gå i gang med neste rom når det er klart. I et hus har man også et tredje alternativ, nemlig å outsource arbeidet. Bare husk at det kan du ikke gjøre med din egen helse!

Tags: disiplin, selvledelse, helse, ayurveda

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*