Vår forpliktelse – din forpliktelse

Når du velger å gå på kurs hos oss, vet vi at du vil komme jevnt til oss. Vi kan da gi deg en helt annen yoga. Det er jo bra!

 

Vi yogalærere har forpliktelse til å praktisere mye selv. Vi gjør det både for oss selv, det er et studie i vår egen vei, samtidig som vi alltid jobber med å finne best mulig fremgangsmåte for dere elever:

 

Som gruppe som helhet, og som enkelt elev som har en spesifikk utfordring. Vi setter oss inn i gruppen og vedkommende sin situasjon så godt det lar seg gjøre.

 

Dette er i stor grad basert på lang erfaring. Vi har sannsynligvis vært der du er nå!

 

Noe annet vi som eksempel gjør, er i vår egen praksis å gjøre stillinger på samme måte som eleven(e) har problemer med, og prøver å finne løsninger ut fra det. Da kan vi selv kjenne hvordan vi opplever det.

 

Mine 20+ år med yogapraksis er altså til glede for dere elever.

 

Aldri hadde Glenn (Ceresoli) sett en så skadet person som meg – og jeg hadde allerede gjort  yoga i åtte år før jeg traff han! Så mye hadde «lurt seg unna» med annen yogapraksis. Fremdrift var det helt klart de første åtte årene, men begrenset.

 

Fra jeg møtte Glenn, ble det fart i sakene.

 

Jeg har alt å takke Glenn for, han gav meg aldri opp.

 

Med å bli sertifisert Iyengar lærer flere år senere, har jeg fått tilgang til utrolig mange andre ressurser innenfor Iyengar systemet.

 

Alle de plagene jeg har og har hatt; møter jeg ikke sjelden i andre elever.

 

Det er litt som å møte seg selv i døren, og det er jo morsomt.

 

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg skjønner hva du driver med.

 

Kanskje fordi det er akkurat den skaden du har, som jeg hadde. Eller fordi din frustrasjon for skaden/utfordringen, er akkurat lik frustrasjon jeg har har og har hatt.

 

Når elever får til noe, så kan jeg love at jeg blir veldig glad.

 

Et enkelt eksempel er kne-problemer.

Nylig har jeg en elev som virkelig har fått tak på det å strekke ut beina. Umiddelbart har hoftene blitt bedre. Tenk det! Og vonde knær var utgangspunktet. Husk at alt henger sammen!

 

Jeg har selv hyperfleksible knær, og knærne mine var veldig skadet allerede i 17-års alderen fra håndball. Jeg hadde vondt i knær i alle øvelser med bøyde knær.  Jeg vet hvor utrolig vanskelig det er å strekke ut knær, når de skal strekkes ut. Jeg vet hvor vanskelig det er å forstå poenget med det. Det er noe som må skje mellom hjernen og kneet- og det kan ta tid. Vi må endre mønsteret i signalsystemet i kroppen, flere plasser enn i knærne.

 

 

Og husk:

 

Det er som regel ikke der du har vondt hovedproblemet sitter. Vår jobb er å lokalisere hovedproblemet, og så løse det.

 

For meg, som har praktisert mye, og vet hva vedkommende går gjennom, gir det meg en ekstra glede å se fremdrift i elever. For jeg vet jo hvor bra det var og er for meg. Og hvor frustrerende prosessen kan være.

 

Jeg kan si det med det meste, om det er en kroppsdel, vondt, stress, frykt, kontrollbehov ++++ :

 

Yogaen gjør at en må tenke, gi nye beskjeder, slippe, lage nye mønstre.

 

Når nye mønstre kommer, er det som de gjør i spill-verden; Du kommer til et nytt level, og vi begynner igjen. Ser mer, håndterer nye utfordringer.

 

Slik holder vi på.

 

Velkommen på yoga hos oss!

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*