Hvor mye vil du investere i helsen din?

I dag er det en artikkel i Stavanger Aftenblad om ryggplager. Den er kjempebra, for den sier det samme som vi sier som Iyengar yoga lærere.

Det handler om studie av O’Sullivan ved University of Limerick i Irland.

Her er hele artikkelen – den bør leses.

Jeg har kopiert de ti faktaene om ryggsmerter fra artikkelen nedenfor, med mine kommentarer.

Alle kan gjøre Iyengar yoga –men ikke alle vil gjøre Iyengar yoga.

For det krever innsats over tid for å få de store resultatene. Vi har mange elever (meg inkludert) som har investert tid, og fått formidable resultater.

Og jeg mener at Iyengar yoga skal gjøres på en slik måte at du har muligheten til å gjøre alt det andre du ønsker å gjøre i livet dit.

Jeg liker veldig godt dette sitatet, som også passer bra med artikkelen:

”Limited effort gives limited result”

BKS Iyengar

Her er de ti faktaene som O’Sullivan og kollegaene har laget om ryggsmerter og trening, med mine kommentarer:

  1. Trening hjelper for ryggsmerter

– kroppen er laget for å være i bevegelse, så det er opplagt

2. Hvile hjelper ikke. Men å komme seg i bevegelse og normal aktivitet gjør det

– ref punkt over. Vi har utrolig mange forskjellige tilnærminger i Iyengar yoga. Å gjøre øvelser aktivt, rolig, over kort tid, over lang tid, i forskjellige rekkefølger osv. Det gjør at Iyengar yoga kan passe for alle, til enhver tid.

3. Trening kan forebygge gjentagende ryggsmerter

– Når vi gjør Iyengar yoga, så sammenligner jeg ofte kroppen vår som en løk. Det er alltid et nytt lag under. Når en person blir skadet, så trener flere opp en beskyttelse rundt et område, og lager et lag oppå de andre lagene. Dette skjer ofte med spesifik form for styrketrening i det aktuelle området. Iyengar yoga gjør det motsatte. Fjerner disse lagene/spenningene, ett for ett, samt stabiliserer og styrker under de nye forholdene.

4. Å bevege seg med selvtillit og uten frykt er viktig for ryggsmerter

– Dette gjør vi ”big time” i Iyengar yoga. Vi finner hva som er ok smerter og hva er smerter vi skal ta hensyn til. Når vi kan kjøre på, og når vi skal bremse. Kroppen går fort på alarm-modus. Da er det klart at vi må skille hva som er alarm og hva som er falsk alarm. Dette har vi et solid system for, med personlig oppfølging underveis. Så dette kan læres i Iyengar yoga.

5. Det er viktig å trene på en uanstrengt måte

– Det er alltid målet vårt, vi søker etter ”effortless effort” – alle stillingene skal gjøres uanstrengt. Vi flirer godt av det når vi sliter oss gjennom den ene øvelsen etter den andre. Da er det litt utrolig å tenke på at dette kan gjøres uanstrengt etter hvert. Men det skjer!

6. Den beste aktiviteten er den du liker

– Her er det klart, alle liker ikke alt. Hvis du liker Iyengar yoga, så er du en type som liker å slippe kontroll (ihvertfall ønsker å lære det), ref pkt 4. Og du liker å lære nye ting, og bli utfordret både fysisk og psykisk. Gevinsten er bedre helse, kropp og masse mestringsfølelse. Dette er en følelse som barn har daglig, men som blir glemt hos mange voksne. Det burde de ikke, for det er en fantastisk følelse!

Om du er en type som liker å ha kontroll på bevegelse og kalorier, da er ikke dette noe for deg. Iyengar yoga søker alltid til grensene dine. For å se hva som er der. Da kommer din sanne natur opp, og du lærer å kjenne deg selv. Fantastisk.

7. Å føle seg sår etter aktivitet eller trening betyr ikke at kroppen er skadet

– Vi lærer hva som er greit og ikke greit. Hva bevegelser som gir plass i kroppen og hva som komprimerer. Vi avslutter alltid med restituerende øvelser, samt avspenning, som gjør at vi lurer oss unna utrolig masse gangsperr som ellers ville oppstått. Det er helt genialt.

8. Regelmessig aktivitet er nødvendig

– Vi sier at to ganger i uken med Iyengar yoga er mer enn dobbelt så bra som en gang i uken. Fordi da får en et moment som er helt fantastisk, kroppen får en veldig fin utvikling. Men alt er bedre enn ingenting, det er også viktig å huske.

9. Løping på vei, eller brystsvømming, er ikke farlig for ryggsmerter

Jeg mener at hvis du gjør Iyengar yoga, skal du være i stand til også kunne jogge. Jogging/løping er nok den aktiviteten flest elever sliter med, som kommer til oss med ryggplager. Men først må vi ta fatt i det som gjør jogging smertefullt. Og etter hvert velger folk gjerne aktiviteter med annet bevegelsesmønster, da de ser hvor ”skoen trykker”.

Jogging, sykling og tur på flatt underlag gir store kompresjoner for folk som ikke har variert bevegelse i utgangspunktet. Så det kan i mange tilfeller være lurt å se etter andre måter å bevege seg på, om en vil få plager bort på kortere tid.

10. Ingen medisin eller pille gir så mange fordeler som trening

– Snakk om det! I Iyengar yoga stimulerer vi muskler og nervesystemet på en systematisk, stabil og trygg måte, så kroppen blir bedre til å fikse seg selv. Det er slik det var ment å være! Iyengar yoga lærer oss til å slå på – og slå av. Så vil kan være konsentrerte når vi ønsker det, og avslappet når vi ønsker det. Dette burde være noe alle fikk oppleve!

Vil du lese en suksesshistorie, så les Fra store ryggplager til vanlig elev.

Velkommen på Iyengar yoga – over kort eller lang tid. Hvis du er villig til å jobbe!

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*