En fin start på høstsesongen

I høst skal jeg undervise mer enn hva jeg har gjort de siste sesongene, og det er veldig kjekt. Jeg skal ha 11 helger med yoga i høst, det tror jeg er ny rekord.

 

Jeg har fått en kjempefin start.

 

Vi avsluttet et rygg-kurs for 1,5 uke siden, og deltakerne ga som alltid en hederlig innsats hver gang. Den beste kommentaren var fra Ketil som sa at han takket Gud og meg hver dag. Jeg lo godt. Sigve vare kjempefornøyd, for bare etter noen ganger på rygg-kurset gikk han på fotballtrening, og oppdaget at han var mye bedre å spille fotball. Det er hendig på veldig mange måter å bli mer bevegelig.

 

På et tidligere ryggkurs hadde jeg en deltaker som hadde vondt i ryggen, og spilte golf. Og ryggen hans ble mye bedre. På neste rygg-kurs kom en ny deltaker, som fortalte at han ville gå på kurset, for kameraten hans hadde begynt å slå han i golf etter å ha gått på rygg-kurset. På en av de siste gangene fortalte han fornøyd at nå hadde han slått kameraten i golf igjen, han var selvsagt veldig fornøyd. Så Iyengar yoga kan brukes til så mye. Og jeg lurer jo litt på hvem av dem som er best i golf nå, en del måneder etter.

 

Det må også sies at på rygg-kurs så kommer jo folk hovedsaklig med plager i rygg. Omtrent halvparten har, eller har hatt prolaps. Det ser ut til å  være veldig vanlig… Men det er også mange andre bakgrunner, selvsagt. Alle får konkrete måter å jobbe på, og veldig gode resultater. Mange fortsetter videre med yoga hos oss, og noen håper nok på at kurset var nok, eller at de integrerer litt yoga sammen med det andre de gjør. Jeg synes det er kjekt at yoga kan brukes på forskjellige måter, selv om jeg selvsagt liker å følge opp folk over lenger tid. Det er jo det som er jobben min.

Neste uke begynner to rygg-kurs: Mandager og torsdager kl 1700-1815, og tirsdager og torsdager kl 0730-0830. Fremdeles plasser igjen – meld deg på!

 

Jeg hadde også en vikartime med restorative yoga i august. Da fortalte Anette på veien ut at hun hadde puls på 111 da hun kom på timen, og da timen var ferdig, var pulsen 46. Ikke verst. Sånn virker Restorative yoga (dvs rolig, restituerende yoga) når en har et godt grunnlag med Iyengar praksis. Restituerende yoga virker altså mye bedre om en har et godt grunnlag; stabilitet, og god sirkulasjon – som vi jobber opp på Yoga 1 timene. Vi anbefaler alle å gå på de timene i tillegg til vanlige timer. Det skal også nevnes at det er ikke bare Restorative yoga som er nedstressende. Alle yogatimer er nedstressende. En jobber bare mer før en roer ned. Jo mer innsats, jo bedre resultater. Ingenting bra kommer gratis, tenker jeg.

 

Nå har vi nettopp kommet hjem fra Spania, dette har blitt en tradisjon vår og høst. Gunn fortalte at dette var det 7. høstkurset- det er bra noen holder tellingen. Jeg er så heldig at jeg kan sette kriteriet at folk må ha gjort Iyengar yoga før de kommer på kurset – de fleste yogaferier er jo åpne for alle. På den måten kan vi jobbe mer målrettet, og få flere resultater.

 

I år kom også to deltakere fra Kristiansand og Oslo; de går til vanlig på Kristiansand yogastudio hos Line og Bodil og hos Mandala yoga hos Janna. Knallkjekt å ha dem med, nye folk med en allerede bra praksis. Det er kjekt å ha kollegaer rundt forbi.

 

På hvert kurs i Spania ser jeg stor utvikling i løpet av den uken. Det er ikke så veldig mye yoga pr dag (2-3,5 timer), men da kan også intensiteten være større, så lenge alle har et grunnlag med Iyengar yoga, og er klar over sine egne begrensninger og sterke sider. Når timene er ganske intense, og resten av tiden går med på å hvile/gjøre kjekke ting/være i spa/ta Ayurvedamassasjer, så blir resultatene veldig bra.

 

Jeg tror virkelig på det at ting skal få sette seg i kroppen når en gjør Iyengar yoga. Av og til sammenligner jeg Iyengar yoga med å lage en kakedeig. Det blir ikke mye kake om den ikke stekes i ovnen etterpå. Slik er det med Iyengar yoga også. En gjør yogaen, men det er jo etterpå mye av endringene setter seg, når en tar det med ro, og yogaen får sette seg i kroppen.

 

Nytt i høst er at jeg holder kurs hos Janna hos Mandala Yoga i Oslo. Det gleder jeg meg til! Hun holdt kurs hos oss i vår, og det var veldig bra. Veldig kjekt å dele erfaringer – og elever.

 

Så dette blir en bra høst! Kom på yoga!

 

 

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*