Å hvile og henge samtidig – Viparita Karani i belte

Viparita Karani gjøres for det meste med vegg. Her er den gjort i belte, midt i rommet. En super variant av stillingen. Den kan også gjøres i belte ved vegg, i tilleg på høyde med vegg.

 

Viparita Karani ved vegg har tidligere blitt beskrevet her.

Skulderstående på stol blir også kalt Viparita Karani av mange. En kan se at den ene stillingen flyter over i den andre, når en ser formen på stillingen. Se forklaring på skulderstående/Sarvangasana på stol her.

 

Hvordan gjøre stillingen:

 

Det vanskeligste i stillingen er nok å komme inn i den. Fordi en må lene seg bakover mens en lener seg mot beltet. Dette er imidlertid veldig enkelt når en har gjort det noen ganger. Husk å knytte beina rundt beltet når en er på vei inn i stillingen.

 

Trikset er at en må ha vekt mot beltet, dvs nedre del av rygg, mens en beveger seg bakover, og legger seg ned på gulvet. En holder først hendene på beltet, før en legger skuldre, hode og armer på gulvet. Den rette vektfordelingen gjør at en ikke ender med baken på gulvet.

 

I starten må en kanskje opp og ned og inn og ut av stillingen noen ganger, slik at en finner den perfekte høyden på beltet. Og hva er den perfekte høyden?

 

Høyden skal gjøre at du ligger stabilt med skuldrene i gulvet, ha en fin kurve i ryggen der du kjenner at nakken er lang, og halsen kort. Jo mer bevegelig du er, jo høyere kan du sannsynligvis ha beltet fra gulvet.

 

I stillingen:

Slapp av i magen, halsen og ansiktet. Hold beina strake, opp mot taket.

 

Vanskelighetsgrad:

lett middels vanskelig

 

Alt gjøres på eget ansvar.

Hvor lenge skal du være i stillingen?

Alt fra noen sekunder til 10 minutter. Bygg opp gradvis, denne stillingen er effektiv!

 

Fordeler med stillingen:

 

  • Roer ned kroppen og hodet
  • Fantastisk alternativ til å ta en liten lur. Jeg vil kalle Viparita Karani ”ekstremt restituerende”, selv om jeg ser at det er litt selvmotsigende uttrykk.
  • Det er en inversjon/en opp/ned stilling, med alle de fordelene som hører til.
  • Kan for flere være veldig bra for stress. Pass opp hvis du føler trykk i halsen. Om dette vedvarer, gå ut av stillingen.

Bildene er tatt i våre lokaler på Hillevågsveien. Velkommen til oss!

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*