Den mest behagelige? Viparita Karani

En av favorittstillingene mine.

Legg deg med benene opp langs veggen, med høyde under baken. Du kan gjerne ha mer høyde enn vist på dette bildet. Flytt baken mot veggen, eller høyden mot brystet, slik at du får mest mulig løft i brystet. Skuldrene skal være i gulvet. Stillingen skal føles behagelig.viparita-karani_1

Du kan ligge i stillingen i 5 min. Om du ligger i stillingen i 10 minutter, virker den enda bedre. Jeg pleier å si:

Hvis du har 10 minutter til å slappe av, er det mer effektivt å gjøre denne stillingen, enn å sove i 10 minutter.

Stillingen roer ned nervesystemet; dvs bra mot stress. Du ligger opp-ned med en god del av kroppen. Dette gir bedre sirkulasjon til hjernen. Da får hjernen mer oksygen, og stillingen virker oppkvikkende. Å ligge med benene høyt, er også gunstig for å ta bort trykk/trøtthet i benene. Derfor er stillingen perfekt for folk som står mye, trener benene mye, gravide, overvektige.

Enjoy 🙂

I Italia på yogaretreat, er vi vant med blodslit, fysisk og mentalt. En gang fikk vi lov til å gjøre denne øvelsen på slutten av en ettermiddagsøkt som varte tre timer.

Vi var noen som snakket om det etterpå, at Glenn (Ceresoli) hadde vært så snill og gitt oss denne øvelsen. En øvelse som verken er krevende eller smertefull, bare behagelig. Da sa Maria Antonietta fra Italia (med sterk italiensk aksent): «We neeed to keeep it in our meeemory as a treaasure».

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*