Maki vegetar

maki-vegetarDette er en kjempegod rett! En av mine favoritter. En kjenner etterpå at en har spist noe sunt, og en blir skikkelig god og mett. Det største problemet er å stoppe i tide, det er lettere fortsette å spise, synes jeg.

Jeg tenker ofte at det er tidkrevende fordi risen må kjøles ned, men det er feil. Dette går fort mens en kutter opp grønnsaker, i hvert fall om en tar risen over på et fat fra den varme gryten.

En kan bruke qionoa istedenfor ris, dette er også veldig godt, og enda sunnere. Quinoa er passe klebrig som passer perfekt til maki.

 

Ingredienser
Nori – disse svarte papirene til sushi som er laget av alger

Sushi ris, japansk riseddik og sukker – eller quinoa.

 

Det i midten: Bruk det du ønsker:

Agurk

Rød paprika

Avokado

Sesamfrø

Raspet gulrot

Alfalfaspirer

Kremost (philadelphia eller snøfrisk, for eksempel)

Wasabi

Syltet ingefær

Soyasaus, eller:

 

Luksussaus:

Soyasaus/limesaft 50/50.

Raspet limeskall (bruk økologisk om mulig)

¼ – ½ hakket chilli

1 fedd hakke hvitløk

Samme str ingefær – hakket eller revet

 

Fremgangsmåte:

Kok risen som anvist på pakken. Da trenger en også sukker og japansk riseddik. La den kjøle ned.

Kutt opp grønnsaker. Det er greit å ta bort «svingen» på paprikaen, og gjerne kutte litt utstikk på avokadoen, for det skal jo inn i en lang pølse.

Smør avkjølet ris eller quinoa på nori, på litt over halve arket. Legg på ønsket grønnsaker i midten. Bruk helst to eller tre ingredienser, ikke mer, for da faller ikke grønnsakene ut av makien. Rull sammen. Klipp gjerne av ekstra maki-papir. Og du kan også smøre på litt vann på skjøten, da henger det lettere sammen. Her kan en også gjerne bruken en sånn bambusmatte man bruker til å rulle makier med. Kjøpes sammen med sushi-risen og norien. Legg maki-pølsen på et fat med skjøten ned, da får den festet seg.

Bland sammen ingrediensene til luksussausen, om en skal lage den.

Skjær opp makiene i passe størrelse før servering. Legg på fat. Server sammen med saus, syltet ingefær og wasabi.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*