Fantastiske øvelser for rygg – og for å bli noen cm lengre! – Alternativ 2

Dette er en fantastisk variant av Adho Mukha Svanasana, der vi har tau som er plassert øverst på lårene. Vi henger fra tauene.

På den måten får vi

  • mye av jobben bort fra stillingen
  • forlenget sidene av overkroppen
  • mulighet til å forlenge området mellom lårene og navlen. Det er ikke lett å komme inn i dette området for de fleste av oss!
  • Muligheten til å få et inntrykk om muskulaturen er like lang i høyre og venstre bein, og å forlenge beina våre.
  • Jobbe mer presist, og over lenger tid, med nyttige instruksjoner og presisjoner i stillingen.

 

 

Jeg har tidligere forklart Adho Mukha Svanasana i belte her. En annen fantastisk variant av en fantastisk stilling.

 

Hvordan gjøre stillingen:

 

Her må en ha oppsett som kreves, du finner det på Iyengar yoga skoler, som hos oss. Kan helt sikkert googles også.

 

Stå et stykke fra veggen, ta tau på kryss over til motsatt bein, gå inn i tauet bakfra. Ett tau av gangen. Gå frem, slik at tauene holder deg tilbake. Len deg da fremover, sett hendene i gulvet, og gå føttene tilbake til veggen, uten at du mister trykket mot tauene. Sett helene i veggen. Lavt om du har fleksible bein, høyt på veggen om du har stivere bein.

 

Nå er helene i veggen, benene er strake, armene er strake, som en forlengelse av overkroppen.

 

I stillingen: 

 

  • Gå hendene så langt frem som mulig.
  • Om du er stiv i skuldrene, la hendene gå mer ut til sidene. Dette gir bedre samhandling med skuldrene og ryggen.

 

 

Vanskelighetsgrad:

lett middels vanskelig

 

Alt gjøres på eget ansvar.

Hvor lenge skal du stå i stillingen?

Alt fra noen sekunder til 10 minutter. Bygg opp gradvis, denne stillingen er effektiv!

 

Fordeler med stillingen:

  • Retter ut ryggsøylen
  • Åpner stive skuldre
  • Gir blodsirkulasjon til hjernen, når hodet er lavere enn hjertet. Dette kvikker en opp!
  • Forlenger stive bein
  • Bra for knær og ankler når beina er helt strake
  • Åpner nedre del av rygg

 

I tillegg: Når en gjør stillingen i tauene, og ikke ”fritt”, har en mulighet til å stå i stillingen lenger. Virkningen blir større og bedre.

 

Som du kanskje ser, er instruksjonene og effektene veldig like Adho Mukha Svanasana i belte. Men den er allikevel ikke lik i effekt. Her er ”draget” fra toppen av lårene, når en står i beltet er ”draget” fra fremsiden av hoftene. Dette utgjør stor forskjell for hele området mellom lår og navle, for å si det enkelt.

Jeg underviser ofte Adho Mukha Svanasana i tau sammen med Adho Mukha Svanasana i belte. Fordi det er så bra kombinasjon.

For de mer avanserte underviser jeg også disse to sammen med Sirsasana hengende. En enda bedre kombinasjon!

 

Bildene er tatt i våre lokaler på Løkkeveien. Velkommen til oss!

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*