Vonde knær? Her er tre øvelser

Jeg viser her et par enkle øvelser som kan hjelpe på vonde kne, enten det skyldes skade(r) eller slitasje.

Det er veldig viktig at en gjør stillingene riktig. Gjøres de feil, kan jeg selvsagt ikke garantere noen resultater.

Det er også derfor folk går på timer hos oss, for å få sikker veiledning.

Jeg har veldig nedslitte knær etter feil trening over lang tid, som gammel håndballspiller, blant annet. Dette er en av mange grunner til å at jeg begynte med yoga, siden de vonde knærne da forhindret meg i å gjøre en del ting, som for eksempel å stå på ski. Nå kan jeg gjøre det meste.

De tre øvelsene jeg anbefaler er:

Virabhadrasana 2 /Kriger 2

Parsvottanasana

Virabhadrasana 1/Kriger 1

med hendene i hoftene, slik at en kan fokusere på benene.

 

Virabhadrasana 2:

vir-2_hender-hofte

Her skal overkroppen være sidelengs.

Parsvottanasana og Virabhadrasana 1:

parsvottanasana_hender-hofte  vir-1_hender-hofte

Her skal overkroppen være vendt mot det fremre beinet, og hoftene mest mulig parallelle. Du kan gjøre Parsvottanasana for seg selv (da hopper du over punkt 2 i instruksjonene), eller på vei inn i Virabhadrasana 1.

 

Ellers er det samme instruksjoner:

Stå med begge benene strake, lang avstand mellom beinene, med føttene vendt mot høyre.

  1. Se til at høyre kne er i samme linje som høyre ankel og hofte – dette er viktig! Dette gjør du med å

o   Rotere det høyre låret mot høyre

o   Skyve baken ned mot gulvet

o   Presse innsiden av høyre fot mot gulvet (du vil gjerne observere at denne løfter seg opp)

  1. Bøy det høyre beinet, se til at ankel, kne og hofte er i samme linje. Skyv høyre kne i retning lilletåen, slik at det ikke faller inn.
  2. Overkroppen skal være rett ovenfor hoftene. Ikke la overkroppen lene seg frem over det høyre beinet (selv om det er mest naturlig for deg) – dette er kjempebra øvelse for ryggen din!
  3. Jobb med de tre punktene (i punkt 1) i 30-60 sekunder.
  4. Strekk ut benet, og gjenta på andre siden.

 

Dette er et lite eksempel på hvordan vi kan jobbe med knær i Iyengar yoga. Om du gjør dette hver dag; for seg selv, eller etter trening, så er det stor sannsynlighet for at kneet ditt blir bedre. Hoftene blir mykere, og du får mer plass i ryggen, som gjør det mindre sannsynlig for ryggsmerter.

Da kan du selv tenke deg hvor mye mer det vil hjelpe om

Lykke til!

Se også innlegget: Kneskader som blir unødvendig operert

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*