Super stilling for å stresse ned – Ardha Halasana

Ardha Halasana er en av mine favorittstilinger.

 

En av de store styrkene med Iyengar yoga, sammenlignet med alt annet jeg vet om, er hvordan en kan restituere kroppen sin med noen yogaøvelser.

 

Her er Ardha Halasana en fantastisk stilling. Den er kjempebra om en er sliten; den er kjempebra om en har problemer med å roe seg ned før sengetid, og den er kjempebra for å balansere ut en aktiv yogapraksis. Iyengar yoga handler om balanse. En skal ikke være ”sky high” etter en yogapraksis; en skal være balansert. Da unngår en droppet som kommer etter å ha vært ”sky high”, samt at summen av praksisen blir mer energi. Mener jeg. Basert på min erfaring.

 

Hvordan gjøre stillingen:

Sett opp utstyr som på bildet. Utstyret trenger ikke være helt likt som på bildet, men omtrent i samme proporsjoner/volum.

 

Ligg på ryggen med hodet under stolen, og skuldre på høyden som er på gulvet. Ha armene ned langs sidene. Rull over, plasser benene på stolen/høyden, slik at lårene hviler på høyden.

 

I stillingen:

  • Legg armene i kaktusposisjon
  • Ta det helt med ro – stillingen i seg selv gjør jobben

 

Når du skal ut av stillingen, gjør det på samme måte som du kom inn. Rull ut, legg så hode og skuldre på samme høyde, dvs foran eller bak høyden du brukte under skuldrene dine. Bli liggende helt stille noen minutter, for å la nakken ”falle til ro”.

 

dsc_7251low

Vanskelighetsgrad:

lett middels vanskelig

 

Alt gjøres på eget ansvar.

Hvor lenge skal du stå i stillingen?

Alt fra noen sekunder til 15 minutter. Bygg opp gradvis, denne stillingen er effektiv!

 

Fordeler med stillingen:

  • Roer ned kroppen og hodet
  • Det er en inversjon/en opp/ned stilling, med alle de fordelene som hører til
  • Er en fin strekk for rygg og nakke, om en har oppsett som passer for seg
  • Kan være kjempebra for nedre del av rygg
  • Kan for flere være veldig bra for stress-hodepine og migrene. Jeg har mange elever som har rapportert om dette, og dette står også i Iyengar-bøkene.

 

Når en gjør Ardha Halasana som her, ligger en annerledes i stillingen enn Halasana, der en har føttene i gulvet. Denne varianten er ment mer som en restituerende stilling. Dvs den virker enda bedre for stress, enn den klassiske Halasana. For de fleste. Måten vi ligger i stillingen, gjør at vi kan bli liggende lenger; som gjør at virkningen blir større.

 

Enjoy!

 

Bildene er tatt i YogaYoga sine lokaler i Løkkeveien. Velkommen!

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*