Se hvilken dosha du er, på vaner og rutiner

Vanene dine vil avsløre hvem du er – og om du er i balanse.

I Ayurveda er det fokus på å ha en balanse i livet. Ayurveda kalles ofte «Science of life», altså «vitenskap om livet»

Her beskriver jeg noen karakteristika om de forskjellige typene, doshaene.

Haukeli oktober 2013

Haukeli oktober 2013

Ut ifra disse beskrivelsene kan se at du heller mot en eller flere doshas. Det vanlige er at en eller to doshaer dominerer.

Vata:
Vata trenger rytme i livet, og holde rytmen. Spise regelmessig, gå til sengs og stå opp til samme tid. Holde denne rytmen, selv når en har masse energi. Å holde en rytme er noe av det vanskeligste for en Vata-type, men det kan forhindre at energien går opp og ned, i alle retninger. Vata-typer skal legge merke til når de er «for høyt» og gjør mange ting på en gang. Sette ned tempoet, tenk en tanke av gangen, hold en rytme, og de vil få gjort minst like mye.

Pitta:
En pitta type har gjerne organisert seg selv effektivt, også dem rundt seg. En er nøyaktig, og følger og oppnår planene som er satt. Disse må passe på at de ikke blir for målrettet i alt det de gjør. De skal også bruke tid på å bare gjøre ting. Gå en rolig tur istedenfor å konkurrere. Gjøre noe uten å forvente noe resultat. Noe av det beste for pitta er å se på månen en sommernatt.

Kapha:
En som ikke liker å endre sin rytme, kan med stor sannsynlighet være Kapha. En Kapha type har godt av å endre rytmen sin. Det blir gjerne gjort med stor motstand, men for en kapha er det utrolig bra å ha endringer som en del av hverdagen, slik at en ikke blir låst i et fast mønster.

Det er tre aktiviteter som sies å være bra for alle tre doshaene:

Yoga, tur i naturen og svømming.

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*