Lær å gjøre hodestående

Alle bildene er tatt i Sant Feliu de Guíxols, der jeg holder yogakurs to ganger i året

(neste gang er 28. august – se mer om dette her)

Hodestående «kongen av yogastillingene» er, av navnet, en utrolig viktig stilling.

Like viktig er det at stillingen gjøres riktig, slik at vi ikke skader nakke, skuldre, rygg osv. Effekten blir også mindre om man ikke står riktig i stillingen.

Her her det noen veldig gode stillinger som forbereder til hodestående:

 

Halv håndstående:

sisr-halv-handst

 

Her får vi jobbet med å åpne skuldrene, samt å styrke ryggen.

 

Hender på rekkverket/i en vegg:

sisr-prep-1

Samme stilling som halv håndstående, bare at hender og føtter (og resten av kroppen) har byttet plass.

 

Albuer på kant, hender opp:

sisr-prep-2

Her går vi enda mer målrettet inn i skuldrene, nå når albuene er bøyde. Hendene skal være like bredt fra hverandre som albuene, så her er det fint å ha en blokk mellom hendene. En finner fort ut at det er vanskelig å holde hendene fra hverandre om en er stiv i skuldrene!

Jo rettere holdning vi har – jo bedre energiflyt – jo mer riktig muskelbruk – jo mer energi – jo gladere blir vi.

I «Light on Yoga» av BKS Iyengar står det:

Regular and precise practice of Sirsasana develops the body, disciplines the mind and widens the horizons of the spirit. One becomes balanced and self-reliant in pain and pleasure, loss and gain, shame and fame and defeat and victory.

sirsasana-costa-brava-1

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*