En dose energi

Tenk deg følgende: I løpet av en dag har vi en dose energi å bruke. Visualiser det for deg som du selv vil; en sekk med energi, en sky med energi, deg selv fylt opp med energi.

Uansett, det fysiske faktum er at vi bruker energi i løpet av dagen, og den energien fordeles ut over hva vi gjør.

Energimengden kan og skal justeres i forhold til hva vi gjør; jobb, aktivitet, mat, for å nevne noen. Hvis man isolerer en dag av gangen har vi altså en dose energi.

Hva velger du å bruke energien på?seljestad_10

Er du fornøyd med hvordan du har det? Føler du at du har det overskuddet du trenger? Ikke bare det du trenger, men kan ubetinget si «jeg har overskudd i hverdagen»? Hvis svaret her er nei, så kan det være hensiktsmessig å lete etter elementer i hverdagen som tar mer energi enn man tenker over.

Hvis man vil ha et liv som man styrer selv, kan man enkelt gjøre noe med energinivået sitt. Enklere enn mange tror. 

Forslagene er spisset noe negativt, men det er med forsøk å trigge din holdning til ting.  Ser du i dag tidstyver som ok aktiviteter, uten å vite hvor mye energi og tid de egentlig tar fra deg?

Sjekk om noen av disse punktene kan være dine energityver:

  • Være sur på noen på jobben?
  • Irritere deg over familiemedlemmer?
  • Være på facebook (og i tillegg å irritere deg over ting som står der)?
  • Lese fem aviser?
  • Se på tv?
  • Spille dataspill?
  • Bruke tid med bekjente som du føler at du egentlig ikke ville?
  • Spiser ett/flere måltid som er for stort/usunt?

Sitter du igjen med følelsen av at du har for lite tid, og ikke har energi?

Mange har gradvis gått inn i et mønster uten å tenke over det. Du tenker kanskje at «synderen» er at en er alt for lenge oppe om kvelden, men glemmer at maten en spiste og sløvingen foran tv-en utgjør like mye energisløsing som å være lenge oppe.

Noen føler seg fanget i sitt eget mønster. Da har en gått inn i den største fellen: Man ser seg selv som et offer, og synes kanskje synd på seg selv.

Hvis man vil ha et liv som man styrer selv, kan man enkelt gjøre noe med det. Enklere enn mange tror.

Så enkelt kan det gjøres:

Skriv opp alle tingene du har lyst å gjøre i løpet av en uke/en måned. Skriv så opp hva du bruker tid på i løpet av en uke/en måned. Vær ærlig med deg selv hvor lang tid du bruker på hver ting. Identifiser forskjellene i de to listene. Dette er vel hva de i næringslivet kaller GAP-analyser.

Du ender kanskje opp med en lignende ønskeliste:

  • Våkne opplagt
  • Være fornøyd gjennom arbeidsdagen
  • Spise sunn mat
  • Gjøre en aktivitet jeg liker
  • Slappe av med noe du liker før sengetid

Kanskje du da lettere klarer å kutte ut noen usunne måltider, noen timer på internett +++. Når en er i gang, ser en ofte at det går lettere enn en tror. Resultatet er åpenbart mer energi. Har en fått smaken på det, vil en jo gjerne ha mer.

Har du før vært i en skvis på tid, vil du nå kanskje se at mange av tingene du gjør, kan du fint klare deg uten.

Dette er nok ikke nyheter for de fleste. Men, hvis vinklingen gjorde at du nå ønsker å gjøre noen endringer, så er jo det supert!

 

 

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*