Føtter – de kan endre livet ditt

fotter

I Iyengar yoga bruker vi mange forskjellige tilnærminger til alle bevegelser vi gjør.

 

I denne artikkelen presenteres noen alternativ på hvordan vi kan stå på føttene våre. En kan fint bruke månedsvis på hver strategi, for endringene i føttene gir endringer gjennom hele kroppen, om vi har en «tadasana-kropp» fra føttene og opp. Dvs at vi har en «riktig» holdning i resten av kroppen.

Man trenger ikke gå på yogatime for å trene på det å stå. En kan gjøre dette overalt. Jeg anbefaler å gjøre dette mange ganger til dagen – hver dag. Gjør du en god innsats, vil endringene bli naturlige bevegelser.

 

En erfaren yogautøver kan få utrolig mye informasjon om ben, hofter, rygg og skuldre, kun ved å observere hvordan føttene jobber og responderer.

 

Digresjon:

Jeg hadde et uhell da jeg var 19 år, der jeg kuttet opp foten og måtte sy ca 14 sting. I mange år etterpå trodde jeg at smerter i foten skyldtes at det fremdeles var glasskår inni foten – glasskår var påvist på røntgen. Jeg hadde til og med en ekstra operasjon for å fiske ut disse glasskårene. De fant dem ikke. Jeg var plaget med at det var vondt å trø på foten, og det var dannet en del arrvev. De trodde det var Mortons metatarsalgi (se info om den i pasienthåndboka).

Først da jeg hadde holdt på med Iyengar yoga en god stund, ble foten bedre – 17 år etter uhellet. Det viste seg at alle plagene fra uhellet (og sikkert dårlige vaner) gikk bort med å tenke helhetlig. Ujevnheter i rygg, hofte, bein – og føtter- gikk bort, og plagene i foten ble borte.

 

Fremgangsmåte til bedre føtter:

Instruksjonene her gir en god start for videre arbeid – og opplevelser. Dette er gøy!

For å få effekt av hvordan føttene jobber, må vi stå på riktig måte. Dette er en yogastilling, som heter Tadasana. Det finnes veldig mange varianter å gjøre tadasana, men her har jeg begrenset meg til å presentere en måte å gjøre Tadasana på:

Alt over føttene kan gjøre følgende:

  • Strekk ut benene – det er vanlig at vi ikke klarer å strekke ut knærne helt, selv om vi tror det. Sjekk at knærne er helt strake.
  • Skyv baken nedover, og forsiden av hoftebeinene oppover – slik at du får mer plass i nedre del av rygg.
  • Løft sidene av overkroppen, fra hofter til armhuler – slik at du får mer plass i nedre del av rygg, og samtidig løfter brystet.
  • Skyv skuldrene bakover – slik at brystet blir løftet.
  • Skyv bakhodet bakover – slik at brystet løfter seg enda mer, og halsen blir myk.

 

Når man skal gjøre en stilling; begynner en nedenfra og opp. Du begynner med føttene, og fortsetter med instruksjonene fra beinene og oppover.

 

Stå med føttene samlet – innsiden av fotsålene berører hverandre. Hvis en er gravid eller har spesielt vondt i ryggen, kan en stå med føttene i hoftebredde. Velg EN av disse strategiene pr gang:

 

  1. Løft opp tærne.

Spre tærne, hold dem oppe en stund, og sett dem ned igjen. Da vil vekten under føttene være mer jevnt fordelt.

 

  1. Tåballer i gulvet

Press alle tåballene i gulvet like mye. Her vil du mest sannsynlig oppdage at det er forskjellig trykk på dem opprinnelig, og det kan også være vanskelig å få til likt trykk på alle.

 

  1. Bilhjul

Tenk at det er fire hjul under føttene dine, plassert på samme måte som for en bil. Få like mye vekt på alle hjulene.

 

  1. Forleng føttene dine.

Løft opp forfoten på den ene foten, slik at kun bakre hel er i gulvet. Strekk foten fremover. Sett den ned igjen. Du vil da se at foten er lenger enn den ved siden av. Gjenta samme handling på den andre foten. Du har da fått lengre føtter, som har jevnere trykk under fotsålene.

 

Variasjoner av dette:

Gjør en av variantene ovenfor – og legg til følgende:

  1. Stå med helene litt høyere enn resten av foten. Eks på kanten av et teppe, et oppbrettet pledd, eller en planke som vi bruker i yogaen.
  2. Stå med forfoten – dvs tærne og tåballene litt høyere enn resten av foten. Bruk samme forhøying som for helen.

De fleste vil oppleve at det blir lettere å gjøre justeringene med helene høyere enn forfoten.

Da er raktettforsknings-spørsmålet: Hvorfor er 1 lettere enn 2? Prøv det ut, og kjenn etter.

Lykke til!

 

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*