Historie fra et minikurs: Yoga for rygg

På forrige tirsdag hadde jeg minikurs, ”Yoga for rygg”. Det var utrolig kjekt.

 

Jeg spurte på forhånd, før timen startet, hvorfor de var der, dvs hvor de hadde plager.

 

 

De listet opp følgende plager:

Stiv korsrygg

Kink i høyre side av korsbein for noen dager siden

Prolaps

Stråling fra korsbein og ned beinet, mest venstre bein

Sammenklemt pute mellom ryggvirvler

Skiveprolaps L5

Problemer/smerter mellom L5 S1

Tre disker kollaps for 10 år siden, jevnlige plager

Smerter i kne etter brukket rygg

Stramt i baken og problemer med høyre skulderblad

 

Det var ikke alle tilbakemeldingene, men det var stort sett plager rettet rundt nedre del av rygg. Dette er jo til dels ganske alvorlige ting.

 

Alle hadde for øvrig gjort yoga før, fra en god del erfaring, til noen ganger på Yoga 1.

 

Vi startet opp, og vi jobbet oss gjennom prinsipper, og klarte å implementere ett prinsipp etter det andre, i kjente og ukjente stillinger.

 

Hvert kurs er ikke likt, jeg underviser i forhold til hvem som er der, og hva som passer best, og denne gangen gjorde vi annet fokus enn på andre rygg-minikurs jeg har hatt tidligere.

 

Vi gjorde Ardhra Chandrasana (som på bildet) sikkert fem ganger uten støtte. Dette er fantastisk! Hvordan kan det være mulig at en skal balansere på ett bein og en hånd flere ganger når en har alvorlige skader? Og liten yogaerfaring?

 

Prinsippene i bevegelsene ble introdusert ett etter ett.

Elevene ble trygge i flere og flere prinsipper, og gjorde bevegelsene, flere og flere.

Det blir laget plass i nedre del av rygg, i korsrygg, og beina er strake.

Dette er selvsagt ikke noe for hjemmetrening, men noe en kan gjøre når lærer har kunnskap og erfaring, og kan se hva som er passende progresjon.

Til slutt endte vi opp med å raffinere denne stillingen, slik at den ble lettere og lettere, og virket bedre og bedre der det trengtes på hver enkelt. For om denne stillingen gjøres riktig, er den fantastisk mot ryggproblemer. Blant annet gir en fantastisk sirkulasjon til hoftene, som understøtter ryggen, samt at den ”reprogrammerer” hvordan ryggen må jobbe.

Og det er reprogrammering vi trenger når vi skal ta bort vondter, i de fleste tilfellene.

 

Det fantastiske med Iyengar yoga, er at når stillingen blir gjort riktig, vil den være kjempebra for hver enkelt – fordi den tar hvor hver enkelt trenger det.

Det er slik arkitekturen er til yogastilingene. Det skal gradvis ta oss tilbake i vår ”originale” stand. Og da går plager bort.

 

For å ha det på det rene:

Dette betyr slett ikke at vi gjør denne stillingen på alle timer. Vi forandrer programmet gang for gang. Poenget er at her var det super innsats av alle deltakerne, god evne til å tilegne ny informasjon, og dermed kunne dette like gjerne tas i bruk på en mer avansert som på en enkel stilling.

 

Anbefaler alle å begynne med Iyengar yoga! Det finnes ikke noe lignende.

 

Det er:

Yoga 1 timer 7 dager i uken,

To nybegynnerkurs i høst

og har du ryggproblemer, anbefaler vi

Yoga for Rygg som starter 25/9, 26/9 og 30/10.

25/9 og 30/10: Mandager og torsdager kl 1700-1815

26/9: Tirsdager og torsdager kl 0730-0830

Fire uker/8 ganger

 

Velkommen!

 

Se mer på YogaYoga sine sider

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*