Sirsasana på ski på Haukeli

sirsasana-ski-b

Slik kommer en opp i hodestående med ski på:

sirsasana-ski-b-opp

Og i denne varianten, Eka Pada Sirsasana, kan man naturlig nok ikke ha ski på (det ene benet):

eka-pada-sirsasana

Prøv på et slikt mykt underlag. Mestringen er ofte større i naturen. Gøy.

Som tidligere sagt, snø er et veldig godt underlag å gjøre hodestående på. Litt mykt, og gir god støtte.

Sirsasana, altså hodestående blir kalt for «kongen» av alle yogastillinger – den hjelper for nesten alt.

Det tar en stund å trene seg opp til å kunne gjøre hodestående; på samme måte andre trener seg opp til å springe en distanse, eller klare noen løft etc.

For å kunne gjøre hodestående på en sikker og god måte, trengs det relativt stor åpning i skuldre, sterk rygg; gjennom hele ryggsøylen, og stabile ben. For å forberede kroppen til å gjøre hodestående, gjør vi en rekke forberedende stillinger. Dette sikrer god kvalitet, og dermed større effekt.

Det betyr også at når vi har jobbet frem kroppen til å stå på hodet, har vi fått mange andre gevinster.

Sirsasana bør jobbes opp systematisk. Når vi står på hodet, og kan gjøre det over lenger tid, blir effekten større og større.

En av de største gevinstene med å stå på hodet, er at vi får mye energi

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*