Sirsasana – hva er viktig for å kunne gjøre hodestående?

Sirsasana – hodestående – er vel kanskje den mest kjente yogastillingen. Og ikke uten grunn, den blir kalt for kongen av yogastillinger. På grunn av alle de positive effektene den har for oss.

Hva er viktig for å kunne gjøre Sirsasana?

Stabilitet

En må være stabil.

 

Stabil i kroppen

En øver seg opp til hodestående med å gjøre de stående stillinger. I de stående stillingene lærer vi å gjøre mer ekstreme bevegelser, mens en holder seg stabil. Ikke bare gjør dette underverker for plager i kroppen, men det forbereder også til Sirsasana. En må være stabil når en står opp-ned. Hvis ikke velter man.

 

Stabil i tankene

Når en skal stå på hodet, er det selvsagt viktig at en er stabil i hodet. Hvis en ikke evner å fokusere, vil det bli vanskelig å holde seg oppe når en skal stå opp-ned. Fordi om tankene flakker rundt over alt, er det stor sannsynlighet for at en velter.

 

Vektfordeling

I motsetning hva mange tror, skal det ikke være særlig vekt på hodet i hodestående, og nakken skal ikke bli belastet. Hvordan er det mulig, spør du kanskje da? Jo, fordi vi lager en konstruksjon med underarmene våre, som former en trekant. Denne trekanten er igjen støttet opp av ryggen vår. Styrken i ryggen vår er i stor grad bygget opp med å jobbe med de stående stillingene. I tillegg har vi sterke aktive ben som strekker seg mot taket, og det gjør at hele tyngden vår oppfattes som mindre mot underlaget.

 

 

God bevegelighet i rygg og skuldre

Hvis en er for stiv i skuldrene, eller har en stiv, krum rygg, vil en ikke klare å lage konstruksjonen som beskrevet ovenfor. Da må en øve på forberedelse til hodestående, som er en rekke stillinger som åpner skuldre og rygg.

I det hele tatt, alt vi gjør på yogatimene våre, er forberedelse til hodestående. Uavhengig om du har som mål å komme der eller ikke. Dette arbeidet er utrolig bra for en.

 

Og plutselig er du der allikevel?

 

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

*