«Pust deg høy. Velværetrenden breathwork tar pusten fra en verden i krise.» D2

«Pust er den seneste velværetrenden»

«Begrepet breathwork er blitt betegnet som en «snarvei» til tilstander man kan bruke årevis på å nå via meditasjon eller lignende.»

D2 har fredag en lenger artikkel om «den nye trenden pusteøvelser».

«Velværetrenden breathwork tar pusten fra en verden i krise. Pust deg høy»

(illustrasjon er lånt fra artikkelen i D2)

«Vi ha folk her som har villere opplevelser med dette enn med sterke psykedeliske stoffer»

Det er veldig kjekt at D2 tar opp slike emner, men jeg ønsker å kommentere artikkelen basert på:

  • Jeg har lært pusteøvelser fra BKS Iyengar som har brukt eldgamle tekster og instruksjoner som utgangspunkt – OG han praktiserte og raffinerte selv teknikkene i mer enn 70 år.
  • Jeg har selv praktisert pusteøvelser i mer enn 22 år. Mer eller mindre daglig de siste 10-15 årene.

Artikkelen i DN blåser liv i noe jeg ikke trodde lenger var relevant innenfor etablerte medier – å hype opp pusteøvelser som dop. Samtidig blander artikkelen forskjellige typer pusteteknikker, som er helt feil.

«Pust deg høy» er en gjentagelse av hva som skjedde på 60-tallet, da hippiene erstattet LSD og andre psykedeliske stoffer med pusteøvelser. I så måte er jeg overrasket over hvor ensidig artikkelen er.

Artikkelen leser du her.

Slik jeg forstår artikkelen, så «normaliserer» en å bruke pusteøvelser som erstatning for dop. Som Beatles og alle de andre gjorde på 60-tallet.

Hvis pusteøvelser gir samme effekt som dop – bør det ikke ringe en bjelle?

Som Iyengar yoga elev – og lærer – og aller mest – en som gjør pusteøvelser nesten-hver-dag-i-en-time, så kan jeg si at jeg gjør ikke pusteøvelser som erstatter effekten av dop.

Jeg vet hvilke pusteøvelser som gjelder for å oppnå dette, men jeg gjør dem ikke. For hvorfor skal jeg det???? Trenger jeg dop?

Nå er jeg kanskje ganske langt ute for en del lesere; MEN; pusteøvelser kan gi deg tanker, drømmer, syn, og opplevelser som kan sammenlignes med dop. Ulempen er at konsekvensene kommer også.

Hvis en kommer høyt opp, vil det også følge en nedtur. Som en er full, så blir en bakfull.

Når jeg gjør pusteøvelser, så gjør jeg det for å stabilisere. Ikke for å bli høy. Å gjøre pusteøvelser er en fantastisk kilde til energi, og å kunne se klart. Kontrollert.

Å stabilisere – å bli stabil – ikke-tenkende – ikke-eksisterende – over tid – det er bra det!

Å bli høy – gjør at en kan miste kontroll totalt, og kan gr en nedtur i andre enden. Tar du sjansen?

Hvis vi sammenligner med yogaen:

Mange yogatyper ender opp med en «high» i løpet av et program. Som typisk kan være bakoverbøyer. En gjør kanskje fem bakoverbøyer med eks tre repetisjoner med eks 5 pust hver gang. Til sammenligning: Når en gjør Iyengar yoga, kan en gjerne gjøre bakoverbøyer i 2 timer i strekk, og får mye større og dypere effekt enn å bli høy, inkludert nedturen.

Jeg er ikke i tvil hvilken variant som gir den beste og mest langsiktige effekten.

Det samme gjelder for pusteøvelser.

Noen har glede en stund med å sjekke ut effektene disse pusteøvelsene har (jeg kan ikke kalle dem kontroversielle, for de har eksistert i noen tusen år), men andre kan få store konsekvenser. For noen er «feil» pusteøvelser like farlig som feil medisinering – og vil du helt ærlig ta den risikoen?

Det vil ihvertfall ikke jeg.

Det er utallige historier om hvordan ustabile folk har blitt enda mer ustabile med feil yoga eller pusting. En lærer, som også er psykolog, fortalte hun visste om flere tilfeller der pasienter hadde kommet i langvarig psykose etter pusteøvelser. Det er selvsagt ikke normalen – men jeg gjentar – vil du helt ærlig ta den risikoen?

Det kommer tilbake til det samme. Quick fix er ikke løsningen. Løsningen vil alltid være, som Glenn Ceresoli sier:

Illustrasjon fra D2 sin artikkel

«Continuous effort over an extended period of time”

Dette vil alltid være vinnerloddet.

Jeg har altså ikke tiltro til folk som sier de har «funnet ut» en ny pusteteknikk. Dette er eldgammel kunnskap. Hold deg til den! Jeg har utrolig respekt for faget.

Velkommen til timer hos oss. Pusteøvelser starter fra første time. Prøv å puste rolig gjennom nesen – hele tiden – DET er bra det!

Les også

JA! En doktorgradsavhandling sier at pusten kan påvirke hjernen. Her er noen fun-facts om pust.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*